Wat vinden we belangrijk?

In tijden van haast en digitalisering merken we dat de behoefte om elkaar live te ontmoeten, lekker bij te kletsen en te genieten van een gevarieerd programma, nog steeds heel groot is. De betrokkenheid van de leden is groot, net als de saamhorigheid. Er wordt genoten van grote en kleine momenten en niet zelden wordt hartelijk gelachen en met elkaar mee geleefd.

Jong en oud is welkom. Door de verschillende activiteiten en steeds wisselende opstellingen, komen de leden vaker met elkaar in contact en is de vereniging zeker ook geschikt om in het dorp te integreren of nieuwe vriendinnen te maken.

De reden van oprichting van deze vereniging (in 1951 nog de Katholieke Arbeiders Vrouwenorganisatie geheten) was om de vrouw, die dag in dag uit bezig was met het huishouden, één avond in de maand ontspanning te gunnen en de sociale contacten te onderhouden. Eigenlijk is dat doel in al die jaren amper veranderd. Ook in deze hectische tijden is het nog steeds belangrijk eens even te kunnen ‘onthaasten’ en niets te hoeven, met vriendinnen, familie of gelijkgestemden.

Het Katholieke geloof manifesteert zich niet meer zo. Zoals we eerder al zeiden: iedereen moet zich welkom voelen. Al hebben we wel met Moederdag nog een heilige mis, die door een deel van onze leden nog graag bezocht wordt. Het sociaal-maatschappelijke aspect vinden we wel heel belangrijk. We zijn een vereniging met zeer betrokken leden, die graag helpen in het sociale gebeuren van Urmond. Velen van de leden helpen vaak bij de diverse evenementen in het dorp, al dan niet uit naam van onze vereniging (denk aan St. Leendertmarkt, kerstmarkt, Vrijheid Urmond, helpen tijdens koffietafels op bij jubilea van andere verenigingen).

Het bestuur wisselt met enige regelmaat waardoor steeds een groot deel van vereniging vertegenwoordigd is en er wordt geprobeerd het programma zo te variëren dat één ieder zich thuis voelt tijdens de activiteiten.